Zuzana Hekel

V roku 2010 ukončila štúdium divadelnej réžie a dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede prof. Ľubomíra Vajdičku inscenáciou Beckettovho Čakania na Godota. Ešte počas školy pracovala v Slovenskom rozhlase a podieľala sa na vzniku digitálnej rozhlasovej programovej služby Rádio Junior.
Od skončenia štúdií pôsobila päť divadelných sezón v bratislavskom Divadle Aréna a ako dramaturgička spolupracovala na mnohých inscenáciách prevažne s režisérmi Martinom Čičvákom (Lomnický/Marx: Kapitál, Jonathan Larson: Rent, David Mamet: November a ďalšie), Rastislavom Ballekom (Henrik Ibsen: Rosmersholm, Viliam Klimáček: Holokaust), Jurajom Bielikom (Patrick Marber: Closer, Martin Casella: Írska kliatba), Adrianou Totikovou (Peter Quilter: Ráno po, Tracy Letts: Zabijak Joe) či Slávou Daubnerovou (Povstanie). Medzi jej cenné umelecké spolupráce patrí dramaturgia inscenácií režisérky Enikö Eszenyi (D. Ives: Venuša v kožuchu, Divadlo Aréna a W. Shakespeare: Večer trojkráľový, Letné shakespearovské slávnosti, obe 2013).
Ako dramaturgička spolupracovala s Mestským divadlom Žilina (J.-L. Lagarce: Som doma a čakám, že príde dážď, 2012), Divadlom Jonáša Záborského v Prešove (P. Marber: Dílerova voľba, 2015), Štátnym divadlom Košice (Korsakov/Lejava: Mozart a Salieri/Bohom milovaný, 2016) a v neposlednom rade s Divadlom Jána Palárika v Trnave (G. Feydeau: Ach, tie ženy, ach, tí muži, 2015, M. von Mayenburg: Plastický obraz, 2017, C. Clemente: Rodinný parlament, 2018).
V roku 2015 nastúpila do funkcie riaditeľky Odboru kultúry a cestovného ruchu na úrade Bratislavského samosprávneho kraja, kde sa spoločne s kolegami zaslúžila o schválenie prvej Stratégie rozvoja kultúry v bratislavskom kraji. Jej súčasťou bol vznik a zavedenie tzv. Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy – prvého grantového programu svojho typu na úrovni VÚC založeného na princípe nezávislého odborného hodnotenia, prostredníctvom ktorého boli za tri roky v oblasti kultúry v kraji prerozdelené viac ako dva milióny eur. Podieľala sa na úspešnej realizácii projektu Nová Cvernovka, keď bola budova bývalej chemickej priemyslovky vo vlastníctve Bratislavského samosprávneho kraja prostredníctvom dlhodobej nájomnej zmluvy s Nadáciou Cvernovka postupne prebudovaná na kreatívne centrum.
Zuzana Hekel je prekladateľkou divadelných hier z anglického jazyka – v repertoári slovenských divadiel sa dosiaľ objavili jej preklady Davida Mameta, Agathy Christie, Davida Ivesa, Joanny Murray-Smithovej, Martina McDonagha, Patricka Marbera, Tonyho Kushnera či Tracyho Lettsa (je tiež spoluautorkou prekladu muzikálového libreta Jonathana Larsona Rent, 2014). Často sa podieľa na úpravách divadelných textov. V roku 2016 mala v Štátnom divadle Košice premiéru pôvodná slovenská opera Bohom milovaný Mariána Lejavu, kde sa spolupodieľala na texte libreta. Spolupracovala na divadelnom spracovaní knihy uznávaného českého ekonóma Tomáša Sedláčka Ekonómia dobra a zla, ktoré bolo uvedené v roku 2017 v Štúdiu L+S v réžii Rastislava Balleka.
Externe spolupracovala s RTVS na príprave televízneho mini formátu HiSTORY. V roku 2015 spolupracovala na námete, scenári a dramaturgii koprodukčnej dokudrámy True Štúr (2015), ktorá vznikla pri príležitosti roku Ľudovíta Štúra (RTVS). Film bol pozvaný na niekoľko filmových festivalov. V roku 2019 mal premiéru televízny film Nero a Seneca podľa divadelnej hry Edvarda Radzinského v réžii Mareka Ťapáka, na ktorom sa podieľala ako spoluautorka scenára.
SÚPIS INSCENÁCIÍ
2019
Tracy Letts: Protokol, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (preklad)
2018
Cristina Clemente: Rodinný parlament, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)
Tony Kushner: Anjeli v Amerike, réžia Klaudyna Rozhin (scénické čítanie), Divadlo Kontra, Spišská Nová Ves (preklad)
2017
Marius von Mayenburg: Plastický obraz, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)
Ballek/Sedláček: Ekonómia dobra a zla, réžia Rastislav Ballek, Štúdio L+S, Bratislava (dramaturgia)
Martin McDonagh: Kati, réžia Michal Náhlík, Divadlo Jonáša Záborského Prešov (preklad)
Joanna Murray-Smith: Druh: žena, réžia Adriana Totiková, Divadlo Andreja Bagara v Nitre (preklad)
2016
Marián Lejava/Nikolaj Rimskij Korsakov: Mozart a Salieri/Bohom milovaný, dirigent Marián Lejava, réžia Michal Spišák, Štátne divadlo Košice (dramaturgia)
2015
Georges Feydeau: Ach tie ženy, ach tí muži, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)
Marek Maďarič: Dáma bez kamélie, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Patrick Marber: Dílerova voľba, réžia Mariana Luteránová, Divadlo Jonáša Záborského Prešov (preklad a dramaturgia)
Marián Amsler: Lesk a bieda kurtizán, réžia Marián Amsler, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Bratia Karamazovovci, réžia Martin Čičvák, Činoherní klub, Praha (úprava a dramaturgia)
2014
Tracy Letts: Zabijak Joe, réžia Adriana Totiková, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)
Kolektív autorov: Povstanie, réžia Sláva Daubnerová, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Martin Casella: Írska kliatba, réžia Juraj Bielik, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Peter Lomnický/Karl Marx: Kapitál, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
August Strindberg: Slečna Júlia, réžia Tomáš Procházka, Štúdio Burkovňa VŠMU, Bratislava (dramaturgia)
2013
Henrik Ibsen: Rosmersholm, réžia Rastislav Ballek, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Philipp Löhle: Das Ding, réžia Alena Lelková, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
William Shakespeare: Večer trojkráľový, réžia Enikö Eszenyi, Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava (dramaturgia)
David Ives: Venuša v kožuchu, réžia Enikö Eszenyi, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)
Patrick Marber: Closer, réžia Juraj Bielik, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Jonathan Larson: Rent, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)
2012
Viliam Klimáček: Holokaust, réžia Rastislav Ballek, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Jean-Luc Lagarce: Som doma a čakám, že príde dážď, réžia Tomáš Procházka, Mestské divadlo Žilina (dramaturgia)
Peter Quilter: Ráno po, réžia Adriana Totiková, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Agatha Christie: Bod nula, réžia Roman Polák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)
2011
David Mamet: November, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)
Moisés Kaufman: 33 variácií, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
Vladimír Hurban Vladimírov: Zem, réžia Mária Záchenská, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
2010
Jospeh Kesselring: Arzenik a staré dámy, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)
2009
Július Barč-Ivan: 3000 ľudí, réžia Adriana Totiková, Malá scéna VŠMU, Bratislava (dramaturgia)
2008
Ivan Bukovčan: Kým kohút nezaspieva, réžia Tomáš Roháč, Divadlo Arteatro, Bratislava (dramaturgia)
Tadeusz Rόżewicz: Svedkovia alebo Naša malá stabilizácia, réžia Joanna Zdrada-Biel, A4 – nultý priestor, Bratislava (dramaturgia)
FILM A TELEVÍZIA
2019 Nero a Seneca, 80’, televízny film podľa hry Edvarda Radzinského, réžia Marek Ťapák (spoluautorka scenára)
2015 True Štúr, 57’, dokudráma, réžia Michal Baláž, koprodukcia RTVS a Crazy Company s.r.o. (námet, scenár a dramaturgia)
2014 HiSTORY, 3’, réžia Filip Zbojek, animovaný vzdelávací miniseriál, RTVS (spoluautorka námetu a konceptu)
2014 SK_Dejiny, kreatívny producent Tomáš Kaminský, diskusná relácia o slovenskej histórii, RTVS (spoluautorka konceptu)
2006 Tlmočník, 52’, dokumentárny, réžia Ľuba Velecká, STV (asistentka réžie)