Zuzana Hekel

Zuzana Hekel

V roku 2010 ukončila štúdium divadelnej réžie a dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v triede prof. Ľubomíra Vajdičku inscenáciou Beckettovho Čakania na Godota. Ešte počas školy pracovala v Slovenskom rozhlase a podieľala sa na vzniku digitálnej rozhlasovej programovej služby Rádio Junior. Od skončenia štúdií pôsobila päť divadelných sezón v bratislavskom Divadle Aréna a ako dramaturgička spolupracovala na mnohých inscenáciách prevažne v spolupráci s režisérmi Martinom Čičvákom (Lomnický/Marx: Kapitál, Jonathan Larson: Rent, David Mamet: November a ďalšie), Rastislavom Ballekom (Henrik Ibsen: Rosmersholm, Viliam Klimáček: Holokaust), Jurajom Bielikom (Patrick Marber: Closer, Martin Casella: Írska kliatba), Adrianou Totikovou (Peter Quilter: Ráno po, Tracy Letts: Zabijak Joe) či Slávou Daubnerovou (Povstanie). Medzi jej cenné umelecké spolupráce patrí dramaturgia inscenácií režisérky Enikö Eszenyi (D. Ives: Venuša v kožuchu, Divadlo Aréna a W. Shakespeare: Večer trojkráľový, Letné shakespearovské slávnosti, obe 2013). Ako dramaturgička spolupracovala s Mestským divadlom Žilina (J.-L. Lagarce: Som doma a čakám, že príde dážď, 2012), Divadlom Jonáša Záborského v Prešove (P. Marber: Dílerova voľba, 2015), Štátne divadlo Košice (Korsakov/Lejava: Mozart a Salieri/Bohom milovaný, 2016) a v neposlednom rade s Divadlom Jána Palárika v Trnave (G. Feydeau:Ach, tie ženy, ach, tí muži, 2015, M. von Mayenburg: Plastický obraz, 2017, C. Clemente: Rodinný parlament, 2018).

V roku 2015 nastúpila do funkcie riaditeľky Odboru kultúry a cestovného ruchu na úrade Bratislavského samosprávneho kraja, kde sa spoločne s kolegami zaslúžila o schválenie prvej Stratégie rozvoja kultúry v bratislavskom kraji. Jej súčasťou bol vznik a zavedenie tzv. Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy, prvého grantového programu svojho typu na úrovni VÚC založeného na princípe nezávislého odborného hodnotenia, prostredníctvom ktorého boli za tri roky v oblasti kultúry v kraji prerozdelené viac ako dva milióny Eur. Podieľala sa na úspešnej realizácii projektu Nová Cvernovka, kedy bola budova bývalej chemickej priemyslovky vo vlastníctve Bratislavského samosprávneho kraja prostredníctvom dlhodobej nájomnej zmluvy s Nadáciou Cvernovka postupne prebudovaná na kreatívne centrum.

Zuzana Hekel je prekladateľkou divadelných hier z anglického jazyka – na repertoári slovenských divadiel sa dosiaľ objavili jej preklady Davida Mameta, Agathy Christie, Davida Ivesa, Joanny Murray-Smithovej, Martina McDonagha, Patricka Marbera, Tonyho Kushnera či Tracyho Lettsa (je tiež spoluautorkou prekladu muzikálového libreta Jonathana Larsona Rent, 2014). Často sa podieľa na úpravách divadelných textov. V roku 2016 mala v Štátnom divadle Košice premiéru pôvodná slovenská opera Bohom milovanýMariána Lejavu, kde sa spolupodieľala na texte libreta. Spolupracovala na divadelnom spracovaní knihy uznávaného českého ekonóma Tomáša Sedláčka Ekonómia dobra a zla, ktoré bolo uvedené v roku 2017 v Štúdiu L+S v réžii Rastislava Balleka.

Externe spolupracovala s RTVS na príprave televízneho mini-formátu HiStory. V roku 2015 spolupracovala na námete, scenári a dramaturgii koprodukčnej dokudrámy True Štúr(2015), ktorý vznikol pri príležitosti roku Ľudovíta Štúra (RTVS). Film bol pozvaný na niekoľko filmových festivalov. V roku 2019 mal premiéru televízny film Nero a Senecapodľa divadelnej hry Edvarda Radzinského v réžii Mareka Ťapáka, na ktorom sa podieľala ako spoluautorka scenára.


SÚPIS INSCENÁCIÍ


2019 

Tracy Letts: Protokol, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (preklad)

2018 

Cristina Clemente: Rodinný parlament, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)

2018 

Tony Kushner: Anjeli v Amerike, réžia Klaudyna Rozhin (scénické čítanie) Divadlo Kontra, Spišská Nová Ves (preklad)

2017 

Marius von Mayenburg: Plastický obraz, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)

Ballek/Sedláček:Ekonómia dobra a zla, réžia Rastislav Ballek, Štúdio L+S, Bratislava (dramaturgia)

Martin McDonagh: Kati, réžia Michal Náhlík, Divadlo Jonáša Záborského Prešov (preklad)

Joanna Murray-Smith: Druh: žena, réžia Adriana Totiková, Divadlo Andreja Bagara v Nitre (preklad)

2016 

Marián Lejava/Nikolaj Rimskij Korsakov: Mozart a Salieri/Bohom milovaný,dirigent Marián Lejava, réžia Michal Spišák, Štátne divadlo Košice (dramaturgia)

2015 

Georges Feydeau: Ach tie ženy, ach tí muži, réžia Juraj Bielik, Divadlo Jána Palárika v Trnave (dramaturgia)

Marek Maďarič: Dáma bez kamélie, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Patrick Marber: Dílerova voľba,réžia Mariana Luteránová, Divadlo Jonáša Záborského Prešov (preklad a dramaturgia)

Marián Amsler: Lesk a bieda kurtizán, réžia Marián Amsler, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Bratia Karamazovovci,réžia Martin Čičvák, Činoherní klub, Praha (úprava a dramaturgia)

2014 

Tracy Letts: Zabijak Joe, réžia Adriana Totiková, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)

Kolektív autorov: Povstanie,réžia Sláva Daubnerová, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Martin Casella: Írska kliatba, réžia Juraj Bielik, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Peter Lomnický / Karl Marx: Kapitál, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

August Strindberg: Slečna Júlia, réžia Tomáš Procházka, Štúdio Burkovňa VŠMU, Bratislava (dramaturgia)

2013 

Henrik Ibsen: Rosmersholm, réžia Rastislav Ballek, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Philipp Löhle: Das Ding, réžia Alena Lelková, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

William Shakespeare: Večer trojkráľový, réžia Enikö Eszenyi, Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava (dramaturgia)

David Ives: Venuša v kožuchu, réžia Enikö Eszenyi, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)

Patrick Marber: Closer,réžia Juraj Bielik, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Jonathan Larson: Rent, réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)

2012 

Viliam Klimáček: Holokaust,réžia Rastislav Ballek, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Jean-Luc Lagarce: Som doma a čakám, že príde dážď,réžia Tomáš Procházka, Mestské divadlo Žilina (dramaturgia)

Peter Quilter: Ráno po,réžia Adriana Totiková, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Agatha Christie: Bod nula,réžia Roman Polák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)

2011 

David Mamet: November,réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (preklad a dramaturgia)

Moisés Kaufman: 33 Variácií,réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

Vladimír Hurban Vladimírov: Zem,réžia Mária Záchenská, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

2010 

Jospeh Kesselring: Arzenik a staré dámy,réžia Martin Čičvák, Divadlo Aréna, Bratislava (dramaturgia)

2009 

Július Barč-Ivan: 3000 ľudí,réžia Adriana Totiková, Malá Scéna VŠMU, Bratislava (dramaturgia)

2008 

Ivan Bukovčan: Kým kohút nezaspieva, réžia Tomáš Roháč, Divadlo Arteatro, Bratislava (dramaturgia)

Tadeusz Rόżewicz: Svedkovia alebo Naša malá stabilizácia,réžia Joanna Zdrada-Biel, A4 Nultý priestor, Bratislava (dramaturgia)


FILM A TELEVÍZIA

2019 Nero a Seneca, 80’, televízny film podľa hry Edvarda Radzinského, réžia Marek Ťapák (spoluautorka scenára)

2015 True Štúr, 57‘, doku-dráma, réžia Michal Baláž, koprodukcia RTVS a Crazy Company s.r.o. (námet, scenár a dramaturgia)

2014 Hi:STORY, réžia Filip Zbojek 3’, animovaný vzdelávací mini-seriál, RTVS (spoluautorka námetu a konceptu)

2014 SK:Dejiny, kreatívny producent Tomáš Kaminský, diskusná relácia o slovenskej histórii, RTVS (spoluautorka konceptu)

2006 Tlmočník, 52‘, dokumentárny, réžia Ľuba Velecká, STV (asistentka réžie)