Negatívy snehu: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux
(Dávid Paška)
„Po Osvienčime už nie je možné písať básne.“ Nemecký filozof Theodor Adorno týmito slovami vyzval umeleckú obec, aby reagovala na hrôzy a utrpenie najväčšej genocídy v ľudských dejinách. Tri osudy bojovníkov proti fašizmu. Herec Štefan Lux cestuje v roku 1936 do Ženevy, aby vyjadril svoj protest proti nacistickému Nemecku. Strih. Poľská fotografka Faye Schulman zakopáva v roku 1943 cenné negatívy. Strih. Trnavský rodák a spisovateľ Alfréd Wetzler s Rudolfom Vrbom utekajú v roku 1944 z koncentračného tábora a spisujú jedno z najkľúčovejších svedectiev 20. storočia. Strih. Klapka. Ešte raz. Nikdy viac.
Kde sa rodí nenávisť? Prečo máme tendenciu banalizovať zlo či byť voči nespravodlivosti apatickí? Sme dnes múdrejší a odolnejší ako naši predkovia? Je toto vojnový stav? Dá sa tomu predísť? Ak nie, čo bude potom? Záverečné titulky?
Autorská inscenácia Negatívy snehu: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux v réžii talentovaného Dávida Pašku vzniká ako veľká medzinárodná koprodukcia, prvá svojho druhu pri príležitosti 80. výročia konca druhej svetovej vojny. Tvorí ju Divadlo Jána Palárika s divadlom JK Opole v Poľsku a Digital Theatre Academy v Dortmunde v Nemecku. Počas sledovania predstavenia na našom javisku sa bude na plátne naživo streamovať aj dianie na javisku v poľskom Opole spoločne s filmom natočeným pre inscenáciu v Deutsches Theatri v Berlíne. Tento netradičný multižánrový zážitok nám pomáhajú zrealizovať odborníci na digitálne technológie z divadla v Dortmunde.
Premiéra: 2.5.2025
Dávid Paška je absolventom divadelnej réžie na Max Reinhardt Seminar vo Viedni a patrí medzi nastupujúcu generáciu divadelných režisérov a dramatikov. Podieľal sa na tvorbe inscenácií v popredných európskych divadelných domoch (Ein jedermann v rumunskom Teatrul National Radu Stanca, 2022; NAT.U.R.AL v Linzi, 2023; Don Karlos v Kasematten Wiener Neustadt, 2023; 1984 v Schauspielhaus Salzburg, 2024). Viaceré jeho inscenácie boli zaradené do programu medzinárodných festivalov. Tvorba Dávida Pašku obohacuje slovenských divadelný kontext o netradičné interpretácie svetovej beletrie či drámy, ku ktorým pristupuje autorsky, generačne a s výrazným sociálnym nábojom.